Elnézést Uram, elsüllyeszthetjük a hajóját?
„…Valahogy így hangzott az a kérdés, amit egy angol tengeralattjáró kapitánya tett fel egy német teherszállító hajó kapitányának… Bármilyen borzalmas is egy háború, az I. VH-t még sokszor urak vívták. Ez a tétel bizonyítást nyer a következő történetben, amely rendhagyó módon nem is igazából egy hajóról szól, inkább egy Rejtői stílusjegyeket magán viselő nap eseményeit mutatja be. Azon a bizonyos napon többek között a hűvös Balti-tenger fenekére süllyedt az S.S. Nicomedia teherhajó is.” /részlet a 28. bejegyzésből/
Mai célpontunk is a 28. bejegyzésben taglalt ominózus nap egy másik áldozata, jelesül a
Egy kis történelem: A
Miután a legénységet megkérték a hajó elhagyására, azt minimális ráfordítással elsüllyesztették a Svédország déli részén, Kalmar városától kb. 100 km-re délre. A hajó 35 méteres mélységbe merült, legmagasabb pontja 28 méteren található. A látótávolság május – június hónapban a legjobb, ekkor akár
Ereszkedés során a hajó hátsó szekciójához érkezünk, általában oda rögzítik a kötelet. Már 20 méteren látható a hajó körvonala, továbbá az is, hogy néhány helyen már el-elkopott a fedélzet borítása. A fedélzeten a híd kiemelkedik az amúgy jól egyben lévő törzsből, a többi civil terület ez alatt helyezkedik el. Jól látható, hogy a tat rész a süllyedés és a vízben töltött évtizedek miatt "lefordult" a törzsről.
A rakterek „össze vannak nyitva”, az egyikből könnyen át lehet jutni a másikba, majd a híd alatt megtalálhatjuk a legénységi részt. Itt szép látvány a konyha megmaradt mosogatója, tányérok, csészék is találhatóak teljes épségben. A legénységi szekcióból át lehet úszni a kapitányi kabinba, ahol a legszebb látvány a porcelán kályha. A nagy gőzgép is megtekinthető egy kissé arrébb, szintén a fedélzeti szint alatt.
A híd előtt található raktérben még most is rengeteg érc található egy hatalmas halomban. A fedélzet felett úszva sok csörlőt, köteleket, de még elektromos kábeleket is lehet látni. Érdekes kép várja itt a búvárt: a hajócsavar a fedélzeten fekszik. Hogy miért, azt sajnos nem sikerült kideríteni…
A hajóorrhoz érve célszerű egy kicsit elúszni a roncstól és úgy visszanézni rá: nagyon szép, sőt impozáns látványt ad az a látvány, ahogy a két vasmacska még mindig rögzítve van a tengeri növényekkel benőtt orr két oldalán.